Текст песни
Что такое послание? Это письма (эпистола). Интересно обратиться к структуре классического письма. Павел представляется "рабом Иисуса Христа", "призванным апостолом". Потом указывается кому Павел обращается - римской общине. После приветствие: "благодать вам и мир от Бога Отца и господа Иисуса Христа". Дальше он делает комплименты своим адресатам. Я уже называл послание к Галатам - где описана биография, самым первым посланием было послание к Фессалоникийцам (52 год) и самым последним - послание Тимофею. Также в послании Коринфянам он описывает Аполлоса, из за которого возникли раздоры в общине.
Послание апостола Павла к Римлянам самое богословское. Иногда ему посвящают целые курсы. Карл Барт начинал свою теологию с этого посланию. 16 глав. Где-то на 20 страницах. Кому он в Риме обращается? В 40-е гг. император Клавдий изгнал из Рима всех иудеев. Однако Павел упоминает о римской общине. Это послание было написано в 58 году в Коринфе.
Он осуждает людей, которые полны неправды. Он напоминает о "гневе Божьем". Вроде как он противоречит. Вроде он в послании Коринфянам объясняет, что все искуплены, но здесь требует порядка. Потом Павел гнет свою линию. Он касается различия иудеев и эллинов. В евангелиях есть сомнения. Даже Христос говорит, что он послан для Израиля. Павел говорит, что у язычников есть совесть, они имеют закон в сердце.
Дальше он говорит в 3 главе, что идея "первородного греха". Христос говорил, что он не для праведников. Иоанн говорил о "сынах света". Павел приравнивает, что все согрешили. Нет избранных. Здесь он противопоставляет веру и дела. Как у Иакова, только наоборот. Также он говорит в 3 главе Бог один для всех - это универсализм. И Иисуса этнические моменты присутствуют. Хотя была идея и предопределения. Например, позже эту идею поддерживали кальвинисты - англо-голландские протестанты. Этот вопрос спорный.
В 4 главе он разбирает поступок Авраама, где тот приносит в жертву сына. Когда он стал праведником? Павел говорит, что Авраам имел веру. Главное верить. Дальше он говорит, что закон производит гнев. Грех не вменяется, когда нет закона. При этом Павел пишет, что он рассуждает по-человечески. Он не выступает как пророк.
Дальше он говорит о предопределении в 8 главе. как относиться к Иуде? Павел не дает четкого ответа. Но он вспоминает Малахию про Исаака и Исава. Неприятности - это не обязательно кара, а бывает проклятие. Это есть в "Бойцовском клубе" по Паланнику. Тема проклятия и предопределения очень важная - Павел её актуализирует. Если человек совершает злой поступок, то он может совершить его от ожесточения. Павел приводит пример фараона.
В 11 главе Павел размышляет об участи Израиля. Почему избранный народ перестал быть избранным? Павел обращается к язычникам в Риме, но он беспокоится о братьях по крови. Павел надеется, что Пути Бога неисповедимы. Возможно он простит проклятых, останется "остаток". Не все предали Мессию.
Дальше он рассуждает о терпении. Не нужно воздавать злом за зло, потому что Бог воздаст. Ницше вспоминал этот момент про "горящие уголья". Христианин добр потому, что ожидает наказания грешников после смерти. Если вы будете мстить врагам, то с них снимется наказание.
Далее он описывает идеологию конформизма и даже оппортунизма. В общехристианском духе Павел говорит, что нет власти не от бога (в 13 главе). Нечто похожее мы встречаем у Петра: "Бога бойтесь, царя чтите". Павел призывает не ввязываться в неприятности и быть законопослушными. Это возвращает нас к идеологии пророка Даниила о том, что даже власть Навуходоносора от Бога.
Дальше он рассуждает о еде. Самый известный запрет семитов - это запрет на свинину. Павел эти запреты осуждает. В 14 главе он говорит, что "Царство Божье - это не еда и не питье". Христос тоже говорил, что и в субботу можно работать. Павел пересказывает учение Христа, что надо "любить ближнего как самого себя". В этом закон.
Перевод песни
What is a message? These are letters (epistle). It is interesting to refer to the structure of classical writing. Paul introduces himself as a "servant of Jesus Christ", a "called apostle." Then it is indicated to whom Paul is addressing - the Roman community. After the greeting: "Grace to you and peace from God the Father and the Lord Jesus Christ." Then he makes compliments to his addressees. I have already mentioned the Epistle to Galatians - where the biography is described, the very first Epistle was the Epistle to the Thessalonians (52 years old) and the most recent - the Epistle to Timothy. Also in the letter to the Corinthians, he describes Apollos, because of whom strife arose in the community.
The Epistle of the Apostle Paul to the Romans is the most theological. Sometimes whole courses are devoted to him. Karl Barth began his theology with this letter. 16 chapters. Somewhere on 20 pages. Whom does he address in Rome? In the 40s. Emperor Claudius expelled all Jews from Rome. However, Paul mentions the Roman community. This letter was written in 58 at Corinth.
He condemns people who are full of untruth. It reminds of "the wrath of God". It seems like he contradicts. It seems that he explains in the letter to the Corinthians that everyone is redeemed, but here he requires order. Then Paul bends his line. It concerns the difference between Jews and Greeks. There are doubts in the gospels. Even Christ says that he is sent to Israel. Paul says that Gentiles have a conscience; they have a law in their heart.
He goes on to say in chapter 3 that the idea of "original sin". Christ said that he was not for the righteous. John spoke of the "sons of light." Paul equates that all have sinned. There are no favorites. Here he contrasts faith and deeds. Like Jacob, just the opposite. He also says in chapter 3 God is one for all - this is universalism. And Jesus' ethnic moments are present. Although there was an idea and predestination. For example, later this idea was supported by Calvinists - Anglo-Dutch Protestants. This is a moot point.
In chapter 4, he examines the act of Abraham, where he sacrifices his son. When did he become righteous? Paul says that Abraham had faith. The main thing is to believe. He goes on to say that the law produces anger. Sin is not imputed when there is no law. At the same time, Paul writes that he is reasoning humanly. He does not act as a prophet.
Then he talks about predestination in chapter 8. how to relate to Judas? Paul doesn't give a clear answer. But he remembers Malachi about Isaac and Esau. Trouble is not necessarily a punishment, but there is a curse. This is in the "Fight Club" by Palannik. The topic of damnation and predestination is very important - Paul actualizes it. If a person commits an evil deed, then he can commit it from bitterness. Paul gives the example of Pharaoh.
In chapter 11, Paul reflects on the fate of Israel. Why did the chosen people stop being the chosen one? Paul speaks to the Gentiles in Rome, but he worries about brothers by blood. Paul hopes that God's ways are inscrutable. Perhaps he will forgive the damned, there will be a "remnant". Not everyone betrayed the Messiah.
Then he talks about patience. There is no need to repay evil for evil, because God will repay. Nietzsche recalled this moment about "burning coals". The Christian is good because he expects the punishment of sinners after death. If you take revenge on your enemies, then the punishment will be removed from them.
He further describes the ideology of conformism and even opportunism. In a general Christian spirit, Paul says that there is no power not from God (in chapter 13). We find something similar in Peter: "Fear God, honor the king." Paul encourages you to stay out of trouble and be law-abiding. This brings us back to the ideology of the prophet Daniel that even the power of Nebuchadnezzar is from God.
Then he talks about food. The most famous Semitic ban is the ban on pork. Paul condemns these prohibitions. In chapter 14, he says that "the kingdom of God is not eating or drinking." Christ also said that you can work on Saturday too. Paul retells the teaching of Christ that one must "love one's neighbor as oneself." This is the law.
Смотрите также: