Текст песни
Не хочу оставить вас, братия, в неведении и о дарах духовных.
Знаете, что когда вы были язычниками, то ходили к безгласным идолам, так, как бы вели вас.
Потому сказываю вам, что никто, говорящий Духом Божиим, не произнесет анафемы на Иисуса, и никто не может назвать Иисуса Господом, как только Духом Святым.
Дары различны, но Дух один и тот же;
и служения различны, а Господь один и тот же;
и действия различны, а Бог один и тот же, производящий все во всех.
Но каждому дается проявление Духа на пользу.
Одному дается Духом слово мудрости, другому слово знания, тем же Духом;
иному вера, тем же Духом; иному дары исцелений, тем же Духом;
иному чудотворения, иному пророчество, иному различение духов, иному разные языки, иному истолкование языков.
Все же сие производит один и тот же Дух, разделяя каждому особо, как Ему угодно.
Ибо, как тело одно, но имеет многие члены, и все члены одного тела, хотя их и много, составляют одно тело, так и Христос.
Ибо все мы одним Духом крестились в одно тело, Иудеи или Еллины, рабы или свободные, и все напоены одним Духом.
Тело же не из одного члена, но из многих.
Если нога скажет: я не принадлежу к телу, потому что я не рука, то неужели она потому не принадлежит к телу?
И если ухо скажет: я не принадлежу к телу, потому что я не глаз, то неужели оно потому не принадлежит к телу?
Если все тело глаз, то где слух? Если все слух, то где обоняние?
Но Бог расположил члены, каждый в составе тела, как Ему было угодно.
А если бы все были один член, то где было бы тело?
Но теперь членов много, а тело одно.
Не может глаз сказать руке: ты мне не надобна; или также голова ногам: вы мне не нужны.
Напротив, члены тела, которые кажутся слабейшими, гораздо нужнее,
и которые нам кажутся менее благородными в теле, о тех более прилагаем попечения;
и неблагообразные наши более благовидно покрываются, а благообразные наши не имеют в том нужды. Но Бог соразмерил тело, внушив о менее совершенном большее попечение,
дабы не было разделения в теле, а все члены одинаково заботились друг о друге.
Посему, страдает ли один член, страдают с ним все члены; славится ли один член, с ним радуются все члены.
И вы тело Христово, а порознь члены.
И иных Бог поставил в Церкви, во-первых, Апостолами, во-вторых, пророками, в-третьих, учителями; далее, иным дал силы чудодейственные, также дары исцелений, вспоможения, управления, разные языки.
Все ли Апостолы? Все ли пророки? Все ли учители? Все ли чудотворцы?
Все ли имеют дары исцелений? Все ли говорят языками? Все ли истолкователи?
Ревнуйте о дарах больших, и я покажу вам путь еще превосходнейший.
Перевод песни
I do not want to leave you, brethren, in ignorance and spiritual gifts.
You know that when you were pagans, you went to mute idols, as if you were led.
Therefore, I tell you that no one who speaks of the Spirit of God will pronounce anathema on Jesus, and no one can call Jesus the Lord as soon as the Holy Spirit.
The gifts are different, but the Spirit is the same;
and the services are different, but the Lord is one and the same;
and the actions are different, but God is one and the same, producing all in all.
But everyone is given the manifestation of the Spirit for the benefit.
The Spirit is given the word of wisdom to one, the word of knowledge to the other, by the same Spirit;
another faith, the same Spirit; to others the gifts of healing, by the same Spirit;
another miracles, another prophecy, another discernment of spirits, another different languages, another interpretation of languages.
All the same, the same Spirit produces it, dividing each one individually as he pleases.
For, as the body is one, but has many members, and all members of the same body, although there are many, make up one body, so is Christ.
For we all were baptized by one Spirit into one body, Jews or Greeks, slaves or free, and all were drunk with one Spirit.
The body is not from one member, but from many.
If the leg says: I do not belong to the body, because I am not a hand, then does it really not belong to the body?
And if the ear says: I do not belong to the body, because I am not the eye, then does it really not belong to the body?
If the whole body of the eyes, then where is the hearing? If all the rumors, then where is the smell?
But God arranged the members, each in the body, as he pleased.
And if all were one member, then where would the body be?
But now there are many members, and the body is one.
The eye cannot say to the hand: I do not need you; or also head to legs: I don't need you.
On the contrary, the members of the body that seem to be the weakest are much more needed,
and which seem to us less noble in the body, we all take care of those;
and our ungodly ones are more speculatively covered, and our good-looking ones do not need it. But God measured the body by inspiring the less perfect more care,
so that there is no separation in the body, and all members equally care about each other.
Therefore, whether one member suffers, all members suffer with it; whether one member is famous, all members rejoice with it.
And you are the body of Christ, but separately members.
And God set others in the Church, firstly, by the Apostles, secondly, by the prophets, thirdly, by teachers; further, miraculous gave others strength, also the gifts of healings, help, management, different languages.
Are All Apostles? Are all prophets? Are all teachers? Are all the wonderworkers?
Do all have healing gifts? Does everyone speak languages? Are all interpreters?
Jealous of the great gifts, and I will show you an even more excellent way.
Смотрите также: