Текст песни
"Введение его (понятия Церкви) в наше религиозное сознание, - пишет Вл. Соловьев, - есть главная и неотъемлемая заслуга славянофильства" (т. 4. стр. 223). ""Церковь не доктрина, не система и не учреждение. Церковь есть живой организм истины и любви"- так формулирует Ю.Ф. Самарин взгляд Хомякова и свой" (там же) [9].
Славянофильство мне вспомнилось вместе с людьми, тогда еще живыми, после того как я вспомнил службу в Успенском соборе. Собор был полон святыни, и он был полон русской историей. Когда в нем шла служба, все это оживало, и святые на фресках, и вся Россия, страдавшая и радостная, умиравшая и снова несущая свою веру - свой Крест.
Однажды, наверное в 1914 или 1915 году, я пришел в собор ночью, на утреню с понедельника на вторник Страстной. Собор был совсем темный, немного страшный при мысли, что здесь стояли опричники Грозного в рясах поверх кольчуг. Что-то читалось, мерцали немногочисленные лампады, а потом вдруг с обоих клиросов начали сходить гуськом соборные протопопы в камилавках, священники и диаконы и встали в круг посредине перед амвоном. Их было много, человек двадцать, и вдруг они запели: "Се, Жених грядет в полунощи". Они пели басами (причт Успенского собора и подбирался по басам), и в их пении было что-то грозное, и в нем была все та же Россия.
С.И.Фудель (Воспоминания)
Перевод песни
"The introduction of his (the concept of the Church) into our religious consciousness," writes V. Soloviev, "is the main and inalienable merit of Slavophilism" (vol. 4. p. 223). "" The church is not a doctrine, not a system and not an institution. The Church is a living organism of truth and love "- as YF Samarin formulates Khomiakov's view and his own" (ibid.) [9].
Slavophilism I remembered with people, then still alive, after I remembered the service in the Assumption Cathedral. The cathedral was full of shrine, and it was full of Russian history. When the service was going on in it, all this came to life, and the saints in frescoes, and all of Russia, suffering and joyful, dying and again carrying its faith - its Cross.
One day, probably in 1914 or 1915, I came to the cathedral at night, on matins from Monday to Tuesday, Passion. The cathedral was quite dark, a bit scary at the thought that Grozny's oprichniks were standing in cassocks over the mail. Something was read, a few lamps were flickering, and then suddenly the cathedral protopopes in kamilavkas, priests and deacons began to descend from both choirs, and stood in a circle in the middle in front of the ambo. There were a lot of them, about twenty people, and suddenly they began to sing: "Behold, the Bridegroom is coming at midnight." They sang basses (the dome of the Assumption Cathedral and picked up the bass), and there was something terrible in their singing, and it was all the same Russia.
S.I.Fudel (Memoirs)