Текст песни
Неделя эта названа так потому, что в воскресный день этой недели читается из Евангелия притча о блудном сыне (Лк. 15, 11—32). Чтобы живее напомнить христианам об удалении их от Отечества Небесного и рабстве греху, Церковь после псалмов полиелейных поет 136 псалом, петый евреями в плену вавилонском:
На реках Вавилонских, тамо седохом и плакахом, внегда помянути нам Сиона. На вербиих посреде его обесихом орг€аны наша. Яко тамо вопросиша ны пленшии нас о словесех песней и ведшии нас о пении: воспойте нам от песней Сионских. Како воспоем песнь Господню на земли чуждей? Аще забуду тебе, Иерусалиме, забвена буди десница моя. Прильпни язык мой гортани моему, аще не помяну тебе, аще не предложу Иерусалима, яко в начале веселия моего. Помяни, Господи, сыны Едомския, в день Иерусалимль глаголющия: истощайте, истощайте до оснований его. Дщи Вавилоня окаянная, блажен иже воздаст тебе воздаяние твое, еже воздала еси нам. Блажен иже имет и разбиет младенцы («Младенцы» здесь суть греховные помыслы, которые разбиваются о камень веры – Христа Спасителя) Твоя о камень.
Перевод: При реках Вавилона, там сидели мы и плакали, когда вспоминали о Сионе; на вербах, посреди его, повесили мы наши арфы. Там пленившие нас требовали от нас слов песней и притеснители наши — веселья: «Пропойте нам из песней Сионских». Как нам петь песнь Господню на земле чужой? Если я забуду тебя, Иерусалим, — забудь меня десница моя; прилипни язык мой к гортани моей, если не буду помнить тебя, если не поставлю Иерусалима во главе веселия моего. Припомни, Господи, сынам Едомовым день Иерусалима, когда они говорили: «Разрушайте, разрушайте до основания его». Дочь Вавилона, опустошительница! блажен, кто воздаст тебе за то, что ты сделала нам! Блажен, кто возьмет и разобьет младенцев твоих о камень!
Перевод песни
This week is named so because on the Sunday of this week the parable of the prodigal son is read from the Gospel (Luke 15, 11-32). In order to remind Christians more vividly of their removal from the Fatherland of Heaven and slavery to sin, the Church, following the psalms of polyeleks, sings a psalm that was sung by the Jews in captivity of Babylon:
On the rivers of Babylon, there by the shed and the placah, let us remember Zion. On verbits, we have our own obejchas. Yako tamo inquired us of the pleasures of us about the words of songs and of the conduct of us about singing: sing to us from the song of Zion. How shall we sing the Lord's song to the land of strangers? If I forget you, Jerusalem, forget my right hand. Stick my tongue to my larynx, if I do not remember you, I will not offer Jerusalem, as in the beginning of my merry. Remember, O Lord, the children of Edom, in the day of Jerusalem saying: Deplete, exhaust to the foundations thereof. Babylon is accursed, blessed, he will reward you with your reward, which you have given to us. Blessed is he who imitates and breaks babies ("Babies" here are sinful thoughts that are broken against the stone of faith - Christ the Savior) Thine is of stone.
Translation: At the rivers of Babylon, there we sat and wept when we remembered Zion; on the willows, in the middle of it, we hanged our harps. There captivated us demanded words from us and our oppressors - fun: "Sing to us from the song of Zion." How can we sing the Lord's song in a foreign land? If I forget you, Jerusalem, forget me, my right hand; stick my tongue to my neck, if I do not remember you, unless I set Jerusalem at the head of my mirth. Remember, O Lord, the children of Edom, the day of Jerusalem, when they said: "Destroy, destroy to the ground of it." The daughter of Babylon, the devastator! blessed is he who will repay you for what you have done to us! Blessed is he who will take and break your babes against a stone!
Официальное видео
Смотрите также: