Текст песни
Херувимская песнь
Глубокое таинственное значение Великого входа, все те думы и чувства, которые он должен возбуждать в сердцах молящихся, изображаются следующею молитвою, называемою “Херувимской песнью”.
Иже херувимы тайно образующие, и животворящей Троице трисвятую песнь припевающе, всякое ныне житейское отложим попечение. Яко да Царя всех подъимем, ангельскими невидимо дориносима чинми. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
Мы, таинственно изображающие херувимов и воспевающие животворящей Троице трисвятую песнь, теперь отложим все житейские заботы, чтобы поднять Царя всех, Которого невидимо и торжественно сопровождают ангельские чины с пением “аллилуиа”.
Хотя Херувимская песнь обыкновенно при исполнении разделяется Великим входом на две части, на самом же деле она представляет одну стройную связную молитву, настолько цельную, что на всем ее протяжении нельзя поставить ни од ной точки.
Св. Церковь этой песнью делает, как бы такое воззвание: “Мы, которые в момент перенесения Св. Даров таинственно напоминаем херувимов и вместе с ними поем “Трисвятую песнь” Св. Троице, в эти минуты оставим все земные заботы, всякое житейское, греховное попечение, — обновимся, очистимся душею, чтобы нам поднять Царя славы, Которого в настоящие минуты поднимают невидимо Ангельские воинства — (подобно тому, как в древности воины поднимали на щитах своего царя) и песнословят, а затем и благоговейно принять, причаститься”.
Во время пения певцами первой части Херувимской песни, священник тайно читает молитву, в ко торой просит Господа сподобить его достойно совершить Св. Евхаристию. В этой молитве высказывается мысль, что Иисус Христос есть одновременно и приносимое Существо, как Св. Агнец, и приносящий Совершитель жертвы, как Небесный Первосвященник.
Прочитав затем трижды с простертыми крестообразно руками (в знак усиленного моления), молитву “Иже херувимы”, священник вместе с диаконом переходит к жертвеннику. Здесь, покадив Св. Дары, священник полагает на левое плечо диакона “воздух”, покрывавший дискос и потир, а на главу — дискос; сам же берет Св. Чашу, и оба вместе выходят северными дверями, в преднесении подсвечника.
По милости Твоего Единородного Сына, с Которым Ты прославляешься, с пресвятым, благим, подающим жизнь Св. Духом, во все времена.
Словами этого возгласа Св. Церковь выражает ту мысль, что надеяться на получение благодати Св. Духа для освящения священнослужителей молящихся и представленных честных Даров можно в силу “щедрот”, то есть милосердия Господа нашего Иисуса Христа.
Перевод песни
Cherubic song
The deep mysterious significance of the Great Entrance, all those thoughts and feelings that it should arouse in the hearts of the worshipers, are depicted by the next prayer, called the “Cherubic Song”.
Even cherubs secretly forming, and the trinity of the life-giving Trinity refrain, we will put off all our everyday life care. Like the King of all raise, angelic invisibly Dorinoshim Chinmi. Alleluia, Alleluia, Alleluia.
We, mysteriously depicting cherubs and chanting the trinity holy song of the life-giving Trinity, will now set aside all worldly cares to raise the King of all, who is invisibly and solemnly accompanied by the angelic ranks with the singing of “hallelujah.”
Although the Cherubic Hymn is usually divided into two parts during the Great Entrance, in reality it represents a single coherent prayer, so integral that no point can be drawn along its entire length.
The Holy Church makes this song, as it were, an appeal: “We, who at the time of the transfer of the Holy Gifts mysteriously resemble cherubs and together with them we sing the“ Trisagion song ”to the Holy Trinity, in these minutes we will leave all earthly concerns, every earthly, sinful care, - we’ll renew ourselves, purify our souls, so that we can raise the King of Glory, who in the present minutes is invisibly raised by the Angelic armies - (just as in ancient times the soldiers raised their tsars on their shields) and hymns, and then reverently accept and take communion. ”
While singing the first part of the Cherubic song, the priest secretly reads a prayer in which he asks the Lord to make him worthy to celebrate the Holy Eucharist. In this prayer, the idea is expressed that Jesus Christ is at the same time an brought Being, as the Holy Lamb, and the bringing Performer of the sacrifice, as the Heavenly High Priest.
After reading three times with arms outstretched crosswise (as a sign of intensified prayer), the prayer “Like Cherubs,” the priest, along with the deacon, goes to the altar. Here, having left St. Dara, the priest puts on the left shoulder of the deacon “air” covering the discos and chalice, and on the head - the discos; he himself takes the Holy Chalice, and together they go out the northern doors, in the offering of the candlestick.
By the grace of Your Only Begotten Son, with whom You are glorified, with the blessed, the good, giving life to the Holy Spirit, at all times.
With the words of this exclamation, the Holy Church expresses the idea that one can hope to receive the grace of the Holy Spirit for the consecration of the clergy of worshipers and presented honest Gifts by virtue of “bounty,” that is, the mercy of our Lord Jesus Christ.
Официальное видео
Смотрите также: